Roncalli
Pro-Science vindt de Bèta in Bakken

BERGEN OP ZOOM – De brugklassers van Roncalli bakten koekjes. Niet zomaar, maar op de Pro-Science manier. Het nieuwe vak, dat vóór wetenschap, nieuwsgierigheid en ontdekking is, daagde de leerlingen uit om alle aspecten van koekjes te onderzoeken, tot het bakproces aan toe. Dat was een doorslaand, en lekker succes. Hoewel, in elk geval één koekje mislukte…


Gelukkig kan ze erom lachen. Romaissa (13) brak een stuk van haar beugel, op een koekje dat iets té hard uit de oven kwam. “De volgende keer moeten ze iets korter bakken”, lacht ze. Met haar klasgenoten Li-Fen (12), Marius (12) en Frenk (12) vormde Romaissa een team, dat het eerste project van het nieuwe vak Pro-Science samen uitvoerde. Samen maakten ze een doos vol Sprickey’s, hun “monsterkoekje dat je een warm gevoel geeft”. “Niet omdat er peper inzit ofzo, maar gewoon omdat ze vrolijk, kleurrijk en lekker zijn. Daar word je blij van”, verduidelijkt Li-Fen.



(Foto: Li-Fen, Romaissa, Marius en Frenk zijn trots op de Sprickey, het koekje dat ze bedachten én bakten voor het vak Pro-Science.)


Een doosje Sprickey’s krijg je niet zomaar. Daarvoor moet je leren hoe je deeg maakt, hoe je glazuur samenstelt, hoe je koekjes bakt, hoe je een verpakking maakt, wat daar allemaal op moet staan, en hoe je die aantrekkelijk maakt voor klanten. Als je dat alles ook nog moet vastleggen in een onderzoeksverslag, dan heb je een moeilijke opdracht te pakken. “De docent heeft de groepjes samengesteld”, zegt Frenk, “dus in dit project hebben we elkaar echt leren kennen en leren samenwerken. Dat was leuk.”


Docent Bjorn Hartog is blij dat te horen, het is precies het doel van “zijn” vak Pro-Science. “Het is mooi om te zien hoe dit vak kinderen energie geeft. Dit “koekjesproject” hebben we als bètacluster bewust gekozen, omdat koekjes elk kind tot de verbeelding spreken. Met dit project leren de leerlingen dat koekjes niet zomaar in de supermarkt terecht komen. Met een link naar de verschillende bètavakken,  van wis- en natuurkunde tot informatica, hebben ze geleerd wat er allemaal bij komt kijken. Vooral hun creativiteit en wil tot samenwerken heeft me verrast. En voor ons als docenten is het ook mooi om zo out-of-the-box te kunnen werken. Het was vooral fijn om alle koekjes te kunnen proeven!”


Pro-Science is op Roncalli ontstaan als een natuurlijke evolutie uit de klassieke bètavakken, wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Ook programmeren heeft een belangrijke rol in het vak. Pro-Science hoopt “Pro-Science is vóór wetenschap”, benadrukt Roncalli’s conrector bedrijfsvoering Leo Goossens, zelf oud-wiskundedocent, nog maar eens, “en het vak hoopt leerlingen te laten zien dat ook technische profielen razend interessant zijn. Als docent wiskunde kon ik mijn leerlingen misschien boeien voor het vak, maar toch werd me vaak gevraagd waarvoor ze dit later nodig zouden hebben. Pro-Science laat dat zien. Daarom is Roncalli trots op Pro-Science, en op haar leerlingen die bewijzen dat het een goede ontwikkeling is! Met Pro-Science vonden ze de bèta in bakken. In de toekomst gaan ze die op nog veel meer plekken buiten het klaslokaal ontdekken.”

 
Zoeken